Binnen onze groep World Teachers richten wij ons in het bijzonder op de leerlingen met speciale onderwijsbehoeften en hun leraren. Net als de anderen zijn wij verdeeld over vier scholen. Het is ook voor ons een uitdaging om binnen groepen van 80 tot 200 leerlingen diegene met special needs te signaleren. Onze ervaringen per school is divers en varieert van les geven onder een boom, tot gesprekken met leraren en leerlingen. Dit laatste is overigens niet eenvoudig als je een rustig gesprekje wilt hebben. Binnen no time heeft de hele school je weer gevonden en kan je opnieuw gaan zoeken naar een plekje bij de waterput, Church of achter een boom. Ook gaan we op zoek naar geschikt materiaal wat gebruikt kan worden tijdens de lessen, zoals steentjes of bottledoppen. In Malawi noemen ze dit ‘Using of Tabular’. Maar gewoon tellen op je vingers én tenen is hier ook heel normaal! Wat ook heel verhelderend is zijn de huisbezoeken die we doen, zodat we ervaren hoe het special need kind zich in de community wel of niet kan bewegen. Op deze manier kunnen we ook ouders betrekken bij het plan wat we maken met school. Afgelopen periode hebben we twee keer workshops mogen geven waarbij we een grote groep leraren van verschillende scholen hebben ontmoet en hen versterkt in hun kennis over special needs. We zijn blij verrast met de betrokkenheid en liefde die zij tonen voor deze kinderen. We hopen dat de leraren elkaar ook in de toekomst weten te vinden en hun ervaring en kennis met elkaar blijven delen.
Wij genieten nog een paar dagen van dit prachtige land en deze vriendelijke mensen.
Veel liefs,
Josje, Alie, Anja en Natasha
Aed & Auris
Reacties (27)